Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
De muziekpedagogiek is voortdurend in beweging. Deze publicatie wil praktijk en wetenschap dichter bij elkaar brengen. Onderzoek is daarbij het onbetwistbare bindmiddel. We spreken niet enkel over onderzoek wanneer muziekleraren inzichten uit de wetenschap toepassen in hun praktijk, maar ook wanneer zij zelf praktijkgericht onderzoek uitvoeren. De bundel bevat uitsluitend bijdragen van Vlaamse auteurs. De verschillende hoofdstukken blikken terug op afgerond onderzoek en zetten bakens uit voor vervolgonderzoek.
#SBIB:316.334.1O360 --- #SBIB:316.334.1O400 --- #SBIB:316.7C215 --- 611 --- Onderwijssociologie: curriculum: algemeen --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Cultuursociologie: muziek --- Naslagwerken muziekpedagogiek en didactiek - algemeen onderzoek --- Didactics of the arts --- muziekpedagogiek --- Music --- Instruction and study --- Muziekpedagogiek --- Onderzoek --- Innovatie --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- musiceren --- Onderzoek (wetenschap) --- Muziekpedagogie --- Onderwijsinnovatie --- Onderwijs
Choose an application
Het Notenpaleis wil de hand reiken aan leerkrachten kleuter- en lager onderwijs die op zoek zijn naar nieuwe muzikale activiteiten en invalshoeken. De auteurs geloven sterk in een verbinding tussen muziek, beweging en taal. De nadruk ligt op het vocaal musiceren, kortweg het zingen. De map is opgedeeld in drie delen: lessuggesties, liedjes en tekeningen om de lessen te illustreren. De activiteiten werden opgedeeld per leeftijdsgroep. Toch kunnen de meeste activiteiten ook vertaald worden naar andere leerjaren. De bijgeleverde cd brengt een gezongen en instrumentale versie van alle liedjes uit de map.
Didactics of the arts --- kleuters --- muzikale vorming --- Didactics of Kindergarten --- muzische vorming --- liedjes --- muzikale opvoeding --- 632 --- 471.46 --- Kinderliederen (Liedjes) --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Muzikale opvoeding --- Schoolboeken --- Zingen --- 477.7 ) Muzikale en muzische opvoeding --- CD --- kleuterliedjes --- kleuteronderwijs --- 477.7 --- Vocale didactiek - Peuters en kleuters --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- mondelinge expressie --- manuele expressie
Choose an application
De muziekpedagogiek is voortdurend in beweging. Deze publicatie staat stil bij de rol en betekenis van technologie in muziekeducatie. In de verschillende hoofdstukken komen zowel academische perspectieven als getuigenissen uit de praktijk aan bod.Inhoud:1. Technologie in het onderwijs (Jan Elen)2. Creatieve visualisatie in de instrumentles (Luc Nijs and Marc Leman)3. Instrumenten voor nieuwe oren (Paul Craenen)4. Technologie versterkt muziekonderwijs (Jos Herfst and Robin Van Rootseler) https://euprint.be/nl/shop-nl/boeken-over-muziek/pedagogiek/9789074253307-00
Muziekpedagogiek --- 611 --- Technologie in het onderwijs --- Naslagwerken muziekpedagogiek en didactiek - algemeen onderzoek --- Didactics of the arts --- muzikale vorming --- Music --- muziekpedagogiek --- Educational technology --- Enseignement -- Technologie --- Instructional technology --- Nouvelles technologies de l'information et de la communication en éducation --- Onderwijs -- Technologie --- Onderwijstechnologie --- TIC en éducation --- TICE --- Technologie de l'instruction --- Technologie de l'éducation --- Technologie pédagogique --- Technologie éducative --- Technologies d'apprentissage --- Technologies de l'information et de la communication dans l'enseignement --- Technologies de l'information et de la communication en éducation --- Technologies de l'information et de la communication pour l'éducation --- Technology in education --- Éducation -- Technologie --- 450.7 --- Opleiding en bijscholing --- Study and teaching --- Muzikale opvoeding --- Technologie --- Maatschappij --- technologie --- Muziekpedagogie --- Onderwijs
Choose an application
Anonymus" bestudeert muzikale creatie- en communicatieprocessen. Dit experiment met vijftien studenten uit de opleiding muziek focust op de strategieën die preprofessionele musici gebruiken bij het beluisteren en creëren van geluidskunst. Elke student reageert met zijn creatie op de klankopname van een anonieme voorganger. Dit cahier brengt deze unieke kettingreacties in beeld.
Academic collection --- 373.67 --- FAK (Faculteit Architectuur en Kunsten) --- kunst --- muziek --- muziekpedagogie --- onderzoek in de kunsten --- onderzoek --- FAK --- 7 --- 78 --- 592 --- Onderzoek (kunst) --- Onderzoek (muziek) --- Publicaties onderzoeksinstellingen --- communicatietheorieën --- kunstonderwijs --- Music --- Art --- creation [doctrinal concept] --- studenten --- communicatieonderzoek --- communicatie --- kettingreacties --- students --- 373.67.03(493) --- Onderwijs ; kunst- en architectuuronderwijs ; geschiedenis ; jaarboeken ; projecten ; België --- uitvoeringspraktijk
Choose an application
Elk kind kan op verschillende manieren omgaan met muziek: vocaal en instrumentaal musiceren, muziek ontwerpen, luisteren naar muziek, op muziek bewegen, praten over muziek en muziek lezen en noteren. Alle omgangsvormen komen in deze uitgave aan bod. De nadruk ligt op vocaal musiceren, kortweg het 'zingen'. De activiteiten werden opgedeeld per leeftijdsgroep. Toch kan je de meeste activiteiten ook 'vertalen' naar ander leerjaren.
Muzikale vorming --- Basisonderwijs. --- Didactics of the arts --- muzikale vorming --- muziek --- lager onderwijs --- Didactics of primary education --- basisonderwijs --- muzikale opvoeding --- 477.7 --- didactiek --- 625 --- Kinderliederen (Liedjes) --- Lager onderwijs --- Muzikale opvoeding --- Schoolboeken --- Zingen --- Handboek/cursus --- Muzikale expressie --- 477.6 --- 477.7 ) Muzikale en muzische opvoeding --- CD --- lessuggesties --- liedjes --- Kinderliederen --- Muzikale expressie ; basisonderwijs --- Muzikale opvoeding ; basisonderwijs --- 062546.jpg --- Muzikale vorming ; basisonderwijs ; didactiek --- Muzische vorming --- Muzische opvoeding --- Expressie --- Muzische opvoeding en expressie --- Basisonderwijs --- Liedjes --- didactiek basisonderwijs - muzikale opvoeding --- Muziekdidactiek en -pedagogie (basisonderwijs) --- Contains audio-visual material --- Didactiek van de kunst --- Didactiek van het lager onderwijs --- Muziek --- didactiek basisonderwijs - muzische vorming --- Afrika --- Compositie (muziek) --- 641 --- Leerplichtonderwijs - Basisonderwijs: Muziek
Choose an application
Dit jaar verscheen het vierde deel van de reeks ‘Muziekpedagogiek in beweging’, een publicatiereeks van Luca School of Arts, Leuven (België) en het Koninklijk Conservatorium waarmee de redacteuren de praktijk van het muziekonderwijs wil aanzetten tot reflectie en ontwikkeling. In de eerste drie delen stonden de thema’s ‘Onderzoek als motor voor onderwijsinnovatie’, ‘Technologie als medium’ en ‘Verdieping of verbreding’ centraal. ‘Typisch muziek!’ is het thema van het vierde deel. In het woord vooraf beschrijft pianist, verteller en schrijver Marc Erkens dat muziek voor hem een niet makkelijk en volledig in woorden te vatten fenomeen is. In de acht daaropvolgende hoofdstukken wordt deze uitdaging toch aangegaan. Samenstellers Adri de Vugt en Thomas De Baets stellen dat muziek(pedagogiek) veelal wordt benaderd vanuit thema’s die niet specifiek gaan over muziekonderwijs, zoals motivatie, leerlinggerichte werkvormen of de toepassing van technologie in het muziekonderwijs. Zij hebben er daarom in dit deel voor gekozen de muziek als vertrekpunt te nemen. In de inleiding staan De Vugt en De Baets stil bij een aantal vraagstukken die gaan over wat muziek betekent voor het muziekonderwijs. Dat thema is niet nieuw, maar zonder meer ook heden ten dage actueel en relevant: ‘Wat is muziek?’; ‘Is muziek het doel of het middel van de muziekactiviteiten?’; en ‘In welke mate spelen de muzikale belevingswerelden van de leerling en de muziekleraar een rol?’ Acht verschillende auteurs stellen bovenstaande vragen aan de orde. Mathias Moors gaat vanuit muziekpsychologisch perspectief in op wat muzikaal luisteren is. Paul Craenen staat stil bij het belang en de rol van taal bij het luisteren naar muziek en het delen van ervaringen. Lieven Van Ael gaat uit van de vaststelling dat een leerling geen onbeschreven blad is en houdt een pleidooi voor een aanpak van de muziekles die daar bewuster op aansluit. Melissa Bremmer en Luc Nijs bespreken de stand van zaken van embodied cognition in het muziekonderwijs. Zij gaan in op de rol van het lichaam van zowel de lerende als de leraar in het leren van muziek. Flip Verneert beschrijft het fenomeen improviseren. Hij ziet dat als een van de meest voorkomende vormen van muzikaal gedrag en vindt dat het daarom een essentieel onderdeel zou moeten zijn van het muziekonderwijs. Adri de Vugt gaat in op ‘de muziekleraar als persoon’. Het weten, denken, waarderen en doen van muziekdocenten wordt volgens De Vugt niet alleen bepaald door het vakgebied, maar ook door hoe zij zichzelf zien, hun persoonlijke ervaringen en verwachtingen. In het daaropvolgende hoofdstuk gaat De Vugt in op de rol van de muziekleraar als musicus. Deze lijkt minder vanzelfsprekend dan wordt verondersteld. Het afsluitende hoofdstuk is filosofisch van aard. Wiebe Koopal gaat vanuit praktijkvoorbeelden een kritische dialoog aan met de Griekse wijsgeren Plato en Aristoteles. Bundels als deze verschijnen doorgaans in het Engels, maar in de reeks ‘Muziekpedagogiek in beweging’ komen auteurs uit Nederland en Vlaanderen aan het woord. Deze vierde editie ‘Typisch Muziek!’ is prettig leesbaar en zeer interessant voor muziekdocenten en studenten die zich willen verdiepen in wat muziek betekent voor het muziekonderwijs. De bundel maakt duidelijk dat onderzoek naar en de praktijk van het muziekonderwijs hand in hand zouden moeten gaan. Wat mij betreft een aanrader!
611 --- Naslagwerken muziekpedagogiek en didactiek - algemeen onderzoek --- Didactics of the arts --- Music --- muziekpedagogiek --- beweging --- bewegingsopvoeding
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|